SEKAR UTAWA TEMBANG
Sekar Macapat utawa Sekar Alit
Macapat iki uga sinebut tembang macapat
asli, kang umumé dienggo sumrambah ing ngendi-ngendi. Urut-urutané tembang Jawa iku
padha karo lelakoning manungsa saka mulai bayi abang nganti tumekaning pati.
Mungguh kaya mangkéné urut-urutané tembang kaya kang ing ngisor iki:
1. Maskumambang:
Gambaraké jabang bayi sing isih ono kandhutané ibuné, sing durung kawruhan
lanang utawa wadon, Mas ateges durung weruh lanang utawa wadon, kumambang
ateges uripé ngambang nyang kandhutané ibuné.
2. Mijil: Ateges wis lair lan
wis cetha priya utawa wanita.
3. Sinom: Ateges kanoman,
minangka kalodhangan sing paling wigati kanggoné wong anom supaya bisa ngangsu
kawruh sak akèh-akèhé.
4. Kinanthi:
Saka tembung kanthi utawa nuntun kang ateges dituntun supaya bisa mlaku ngambah
panguripan ing alam ndonya.
5. Asmarandana:
Ateges rasa tresna, tresna marang liyan (priya lan wanita lan kosok baliné)
kang kabèh mau wis dadi kodrat Ilahi.
6. Gambuh: Saka
tembung jumbuh / sarujuk kang ateges yèn wis jumbuh / sarujuk banjur
digathukaké antarane priya lan wanita sing padha nduwèni rasa tresna mau, ing
pangangkah supaya bisaa urip bebrayan.
7. Dhandhanggula:
Nggambaraké uripé wong kang lagi seneng-senengé, apa kang digayuh bisa
kasembadan. Kelakon duwé sisihan/bojo, duwé anak, urip cukup kanggo sak
kulawarga. Mula kuwi wong kang lagi bungah / bombong atine, bisa diarani lagu
ndandanggula.
8. Durma: Saka tembung
darma/wèwèh. Wong yen wis rumangsa kacukupan uripé, banjur tuwuh rasa welas
asih marang kadang mitra liyané kang lagi nandang kacintrakan, mula banjur
tuwuh rasa kepéngin darma/wèwèh marang sapadha-padha. Kabèh mau disengkuyung
uga saka piwulangé agama lan watak sosialé manungsa.
9. Pangkur:
Saka tembung mungkur kang ateges nyingkiri hawa nepsu angkara murka. Kang
dipikir tansah kepingin wèwèh marang sapadha - padha.
10. Megatruh:
Saka tembung megat roh utawa pegat rohe / nyawane, awit wis titi wanciné
katimbalan marak sowan mring Sing Maha Kuwasa.
11. Pocung: Yen wis
dadi layon/mayit banjur dibungkus mori putih utawa dipocong sak durungé
dikubur.
Sekar Madya utawa Sekar Tengahan
Macapat jenis iki kayadéné tembang Kidung kang asring dienggo rikala
jaman Majapahit.
1. Jurudemung
2. Wirangrong
Sekar Ageng
Sekar macapat Ageng (gedhé) mung ana siji, yaiku Girisa. Yen
dideleng seka angèlé, sekar macapat ageng kaya tembang Kakawin ing
jaman kuna.
TEMBANG MACAPAT
Tembang macapat yaiku salah sawijining tembang kang ngrembaka ing tlatah Jawa kang nduweni sawenehing paugeran.
Paugeran-paugeraning tembang macapat iku cacahe ana telu, yaiku guru lagu, guru
gatra, lan guru wilangan. Miturut Padmosoekotjo (1953:13) guru yaiku uger-uger,
wewaton, paugeran, pathokan.
Tembang macapat iki ana kang ngarani yen macane papat-papat,
kangdimaksud yaiku macane saben patang wanda (suku kata). Miturut Widada, dkk
(2011:449) macapat tegese tembang sing kalumrahing layang-layang anyar.
Tembang macapat minangka asil saka kasusastran periodhesastra Jawa gagrag anyar.
Macapat cacahe ana 11 metrum, yaiku Mijil,
Maskumambang, Kinanthi, Sinom, Asmaradana, Gambuh, Dhandanggula, Durma,
Pangkur, Megatruh, lan Pucung.
Saben metrum macapat kasebut nduweni paugeran panulisan lan cara nembangake kang seje.
Ing saben metrum iku nduweni cengkok sing akeh.
Maneka warnanecengkok kasebut dumadi awit kreativitase masyarakat Jawa minangka kang nduweni tembang macapat kasebut
(Sugito HS, 2010:6).
Tembang macapat kang cacahe 11 kasebut,
siji lan sijine nduweni paugeran lan watak dhewe-dhewe, yaiku :
No
|
JiniseTembang
|
Paugeran
|
Watak
|
1.
|
Pucung
|
12u, 6a, 8i, 12a
|
Kendho tanpa greget saut kanggo ing carita kang sajak mung sakepenake,
tanpa kamempengan.
|
2.
|
Maskumambang
|
12i, 6a, 8i, 8a
|
Nelangsa, kanggo medharake rasa pangrasa kang ngeres, nggreges,
nalangsa karanta-ranta
|
3.
|
Gambuh
|
7u, 10u, 12i, 8u, 8o
|
Rumaket, kulina,
kanggo medharake pitutur kang rada sereng merga wis keduga, lumrahe nganggo basa ngoko,
basane wong kang wis kulina raket sesrawungane.
|
4.
|
Megatruh
|
12u, 8i, 8u, 8i, 8o
|
Sedhih kingkin kaworan nglokro, kanggo medharake rasa
gegetun pungun-pungun, nelangsa karanta-ranta.
|
5.
|
Kinanthi
|
8u, 8i, 8a, 8i, 8a, 8i
|
Seneng, tresna, lanasih,
kanggo medharake piwulang carita kang ngemu rasa asmara, gandrung-gandrung.
|
6.
|
Asmaradana
|
8i, 8a, 8e, 8a, 7a, 8u, 8a
|
Sedhih, sengsem, prihatin marga ketamaning rasa
asmara, kanggo ing carita kang medharake asmara.
|
7.
|
Mijil
|
10i, 6o, 10e, 10i, 6i, 6u
|
Wetuning rasa, kanggo medharake pitutur,
uga kena kanggo carita gandrungan.
|
8.
|
Pangkur
|
8a, 11i, 8u, 7a, 12u, 8a, 8i
|
Sereng, kanggo ing carita kang ngemu surasa sereng.
|
9.
|
Durma
|
12a, 7i, 6a, 7a, 8i, 5a, 7a
|
Galak, muntab,
kanggo medharake rasa ning ati kang nepsu utawa kanggo ingcarita perang.
|
10.
|
Sinom
|
8a, 8i, 8a, 8i, 7i, 8u, 7a, 8i, 12a
|
Grapyak, renyah, kanggo sesorah, mituturi.
|
11.
|
Dhandanggula
|
10i, 10a, 8e, 7u, 9i, 7a, 6u, 8a, 12i, 7a
|
Luwes, resep, lumrahe kanggo bebuka,
medharake piwulang, gandrungan,
lan kanggo panutup ing karangan kang sinawung ing tembang.
|
(Padmosoekotjo, 1953:12)
Tembang macapat kasebut bisa digunakake minangka wakil saka
rasa pangrasane pawongan.
Kabeh tembang nduweni paugeran dhewe-dhewe kang digunakake kanggo ngandharake ancasedhewe-dhewe.
Paugeran-paugeran lan watek kang anaingdhuwur,
bisa dideleng kanthi cetha tujuane dhewe-dhewe saka tembang-tembang kasebut.
1) Guru
Lagu
Guru lagu minangka salah sawijining paugeran saka tembang macapat.
Tembang macapat kang cacaheana 11 tembang, kabehe nduweni paugeran kang beda-beda.
Salah sijine yaiku paugeran kanga wujud guru lagu.
Miturut Padmosoekotjo (1953:13), guru
lagu iku paugeran dhong-dhingi ing swara ing wekasaning gatra-gatrane tembang.
Andharan kasebut dening dening Saputra (2001:57) yen guru
lagu utawa dhong-dhing gumantung marang kalungguhane larik sajrone pada sawijining pola sajak.
Susantina (2010:3) nyengkuyung kaloro andharan kasebut lan ngandharake yen guru
lagu yaiku dhong-dhinge swara ing wekasane gatrane tembang.
Sakehing panemu ngenani guru
lagu kasebut kabehe nduweni teges kang padha. Guru
lagu yaiku salah sawijining paugeran tembang macapat minangka dhong-dhinging swaraing pungkasane gatrane tembang.
Tuladha :
Gambuh
Sekar gambuh ping catur - u
kang cinatur polah kang kalantur - u
tanpa tutur katula-tula katali - i
kadaluwarsa katutuh - u
kapatuh pan dadi awon - o
2 Guru
Gatra
Paugeran sajrone tembang macapat sawise guru lagu yaiku
guru gatra. Guru gatra yaiku cacahe gatra tembang (Susantina, 2010:3).
Miturut Saputra (2001:57) yen guru
gatra iku gumantung marang jinise pola sajak utawa metrum.
Saben-saben tembang macapat nduweni paugeran-paugeran kang beda salah sijine yaiku guru
gatra. Tuladha :
Gambuh
Sekar gambuh ping
catur
kang cinatur polah kangkalantur
tanpa tutur katula-tula katali cacahe
5 gatra
kadaluwarsa katutuh
kapatuh pan
dadi awon
3) Guru
Wilangan
Tembang macapat nduweni telung paugeran.
Paugeran kasebut yaiku guru lagu, guru gatra, lan guru wilangan. Guru lagu lan
guru gatra wis diandharake ingdhuwur, banjur kang pungkasan yaiku guru wilangan.
Tembung wilangan ana gegayutane karoangka. Miturut tegese,
wilangan nduweni teges etungan utawa cacah (Widada,dkk, 2011:782). Tembung guru
tegese paugeran, wewaton, utawa pathokan (Padmosoekotjo, 1953:13). Yen
kaloro tembung kasebut digathukake,
bisaditegesi pathokan utawa paugeran kang awujud cacah utawa etungan. Miturut Susantina
(2010:3) guru wilangan yaiku cacahe wanda ing gatra-gatrane tembang. Guru
wilangan gumantung saka kalungguhan utawa panggonane larik sajrone pada ing sawijining pola sajak.
Tuladha :
Gambuh
Sekar gambuh ping catur - 7
kang cinatur polah kang kalantur - 10
tanpa tutur katula-tula katali - 12
kadaluwarsa katutuh - 8
kapatuh pan dadi awon - 8
KASUSASTRAN KANG TINEMU ING GENDHING :
1. Cakepan yaiku syair, tetembungan kang dienggo ing tembang.
2. Cengkok yaiku lak-luking swara kanggo nglagokake tembang.
3. Gendhing yaiku lelagoning gamelan kawangun saking mawarni aspek
karawitan.
4. Gamelan yaiku piranti karawitan kanggo ngiringi tembang, kayata; bonang,
kendhang, gong kempul, gender, gong gedhe, peking, demung, saron, kenong,
slenthem, gambang, rebab, siter, lsp.
5. Laras yaiku rasa thinthingane swara cendhak nganti swara dhuwur.
6. Titi laras yaiku angka minangka gantine laras (swara cendhak tekan swara
dhuwur).
7. Pathet yaiku ukuran cendhek lan dhuwure swara kanggo nglagokake tembang.
8. Pedhotan yaiku pamedhoting swara ing tengahing tembang ing saben larik.
9. Senggakan yaiku unen-unen mawa lagu ing satengahing tembang kang
binarung swaraning gendhing/ pradangga
10. Swarawati yaiku waranggana, pesindhen, penyanyi putri.
11. Wiraswara yaiku penyanyi kakung.
12. Gerong yaiku tembang kang dilagokake bareng karo gamelan kanggo
mbarengi gendhing, dene sing gerong para wiraswara/ pradangga.
13. Sindhenan yaiku tetembangan kang dilagokake dening waranggana utawa
pesindhen binarung swaraning gamelan/ lelagoning gendhing.
14. Irama yaiku ukuran rindhik rikating panabuhing gamelan.
15. Bawa yaiku tembang kanggo mbukani gendhing utawa miwiti gendhing tanpa
tabuhan.
Sumber : Dari berbagai sumber
Tidak ada komentar:
Posting Komentar